Az autógáz, más néven LPG, vagy LP Gáz folyékony halmazállapotú szénhidrogén gázok elegye, amelyet gépjárművek üzemanyagaként, valamint fűtésre használnak. A cseppfolyós gáz nemzetközi jelölése az LPG (Liquefied Petroleum Gas). Általában röviden PB-gáznak nevezik.
A cseppfolyós gáz lehet propán, bután, propilén, izobután, izobutilén, butilén és ezek elegyei. Tulajdonságait az MSZ EN 589 szabvány határozza meg. A cseppfolyós motor hajtóanyag közel azonos összetételű a háztartási PB-gázzal. A háztartási PB-gázhoz képest az autógázban például kevesebb szennyeződés lehet, kénhidrogént, vizet nem tartalmazhat. A bányászott szénhidrogénekből finomítás során, gyakorlatilag melléktermékként nyerik. A cseppfolyós gáz 95%-ban propánt (C3H8) és butánt(C4H10) tartalmaz. A fennmaradó 5% nehezebb szénhidrogénekből áll. A propán és a bután aránya kb 40%-60%.
A CNG (Compressed Natural Gas) vagy sűrített földgáz nagy nyomás alatt tárolt szénhidrogén gázok elegye, amelyet gépjárművek üzemanyagaként, valamint fűtésre használnak.
A földgáz különféle szénhidrogén vegyületekből áll. Tartalma általában 90%-a metán (CH4). Tartalmaz etánt (C2H6), propánt (C3H8), butánt (C4H10), szén-dioxidot (CO2) és nitrogént (N2).
A földgázt vezetékhálózaton juttatják el a háztartási és az ipari fogyasztókhoz. A névleges nyomás általában 200 bar. A földgáz fűtőértéke településenként eltérhet, de egy településen belül az eltérés 5%-nál nem lehet nagyobb. A motorhajtóanyagként használt gáz azonos minőségű a háztartásban használttal. A töltőállomáson ezt a gázt nagynyomású kompresszorral 250 bar nyomásra sűrítik, és így tankolják a járművekbe. Az autógázpalackban a földgáz nyomása változik a hőmérséklet ingadozás következtében, de ez motorüzemelés szempontjából figyelmen kívül hagyható. A járművekben a gáztartályok hengeres vagy gömbölyű alakúak, hogy a konténerek falait egyenletes nyomás terhelje.
A földgázt vezetékhálózaton juttatják el a háztartási és az ipari fogyasztókhoz. A névleges nyomás általában 200 bar. A földgáz fűtőértéke településenként eltérhet, de egy településen belül az eltérés 5%-nál nem lehet nagyobb. A motorhajtóanyagként használt gáz azonos minőségű a háztartásban használttal. A töltőállomáson ezt a gázt nagynyomású kompresszorral 250 bar nyomásra sűrítik, és így tankolják a járművekbe. Az autógázpalackban a földgáz nyomása változik a hőmérséklet ingadozás következtében, de ez motorüzemelés szempontjából figyelmen kívül hagyható. A járművekben a gáztartályok hengeres vagy gömbölyű alakúak, hogy a konténerek falait egyenletes nyomás terhelje.
Hogyan használjuk a gázt a járművekben?
Megfelelő redukálás után mindkét gázfajta felhasználható belső égésű motorok hajtására. Az autó hátsó részében elhelyezett pótkerék, vagy henger alakú tartályból a gázt réz- vagy vascsövön vezetik előre, ahol megtörténik a redukálás, valamint a párologtatás. A megfelelő nyomású és halmazállapotú gázt ezek után a légnemű szűrőn engedik keresztül, majd az injektorsoron megtörténik a szívócsőbe fecskendezés, ahol a levegővel keveredve létrejön a motor számára szükséges keverék.
Fontos megjegyezni, hogy a motor gázüzemben nem használ benzint, (és a közhiedelemmel ellentétben nincs is rá szüksége) Ez alól kivételt képez a hidegindítási fázis, amikor a motor felmelegedéséig az autó benzinnel kénytelen üzemelni, amíg a reduktor el nem éri a gáz elpárologtatásához szükséges hőfokot. A gázüzem menet közben az utastérben elhelyezett nyomógomb segítségével tetszés szerint ki- és bekapcsolható.
Egy gázautó vizsgázatása nem bonyolultabb folyamat a hagyomásnyos benzines társaihoz képest, amennyiben sikerül átlátni a különböző vizsgálati eljárások mögötti logikát. Három ilyen eljárást különböztetünk meg:
Gáztömörség vizsgálat (LPG és CNG)
(tanusítvány, kis (sárga) kártya, 30 napos kártya)
Gázbiztonsági szemle (CNG)
(4 éves szemle)
Nyomáspróba (CNG)
(10 éves vizsgálat)
Ezt a dokumentumot már csak CNG palackok esetében van értelme elvégezni, mivel az LPG tartályok élettartama 10 éven túl nyomáspróbával sem hosszabítható. Az eljárást egy CNG tartály 10 éves kora után kötelező elvégezni. A tartály(oka)t ki kell szerelni az autóból, a benne lévő gázt lefejteni, a fejszelepet el kell távolítani, és a tartálytestet egy hivatalos nyomáspróbáztató helyre kell szállítani. A próba után a tartályokat kazánbiztosi pecséttel látják el és a próba meglétét egy A4-es formátumú dokumentummal is igazolják. Ezután jön szükség esetén a tartályok felületkezelése, majd a beszelepezés, végül az autóba való visszaszerelés.
Látható hogy ez a folyamat mind közül a leginkább munkaigényes, azonban egy autó esetében csak egyszer van rá szükség a 9-10 éves korában. Természetesen a felületkezelés miatt a nyomáspróbáztatás önmagában 4 éves szemlének is megfelel, valamint a munka végén a szerviz 30 napos tanusítványt is ad, így további költségek nem rakódnak rá.
(tanusítvány, kis (sárga) kártya, 30 napos kártya)
Mindkét gáztípushoz minden műszaki vizsga előtt legfeljebb 30 nappal szükséges megcsináltatni, a kibocsátó gázautószerviz a gázrendszer épségéről és tömörségéről nyilatkozik benne. Vizsga után érdemes megtartani, bár 30 nap után haszontalanná válik.
(4 éves szemle)
Ezt a dokumentumot csak CNG üzemű járművekhez lehet megcsináltatni, szavatossága legfeljebb 4 év. A kibocsátáshoz a gázautószerviznek meg kell bizonyosodnia az autó tartályainak épségéről mechanikai és korróziós szempontból, valamint a tartályok gyártási számait is ellenőriznie kell. Sérülés vagy jelentős korrózió esetén a tartályokat el kell távolítani az autóból és felületkezelésnek kell alávetni. A munka végeztével a szerviz 30 napos tanusitványt is ad a vizsgához. A szemle papírját logikus módon 4 évig kell megőrizni, tulajváltás esetén pedig ajánlott továbbadni.
FONTOS: a CNG tartályok (gyártástól számított) 20 éves kora utáni használatát a magyar jogszabályok és általában a gyártói ajánlás is TILTJA, így az általunk kiadott papírok nem mutathatnak túl az autóban lévő legöregebb tartály végleges lejárati dátumán, ezáltal az autó a műszaki vizsgát is csak eddig a dátumig kaphatja meg.
FONTOS: a CNG tartályok (gyártástól számított) 20 éves kora utáni használatát a magyar jogszabályok és általában a gyártói ajánlás is TILTJA, így az általunk kiadott papírok nem mutathatnak túl az autóban lévő legöregebb tartály végleges lejárati dátumán, ezáltal az autó a műszaki vizsgát is csak eddig a dátumig kaphatja meg.
2019 VÉGÉVEL MEGSZŰNT